.

Ния Нейкова

Докторант по Културна антропология към катедра Теория и история на културата, Софийски университет „Св. Климент Охридски"

 

Тема на дисертационния труд:

„Нови форми на комуникация - нови форми на общност"

Изследователски интереси:

  • Популярна култура
  • Нови медии и комуникационни технологии
  • Младежки култури

 

Координатор на проект: „Нови млади, нови култури, нови каузи: интердисциплинарни подходи в културните изследвания"

 

Контакт:

Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

телефон:

(02) 971 76 44

0885 85 20 07

Мобилният телефон

Мобилният телефон

Днес мобилните телефони до такава степен биват осмисляни като продължение на човешкото тяло, че според различни психологически изследвания собствениците им описват състоянието си при липсата на устройството като „пристрастеност", „зависимост" и „безпокойство", а загубата му като своеобразна смърт (James Harkin, 2003). Ролята на комуникационната технология се проецира дори отвъд гроба - така, когато герой от популярния британски сериал „EastEnders" умира, неговата приятелка намира утеха, като му изпраща текстови съобщения в рая. Нещо още по-показателно, английски затворници определят липсата на мобилен телефон като една от най-болезнените форми на социална депривация, а лишаването от техниката като почти равносилно на лишаването от самата свобода. Дори временното изключване на телефона поради различни съображения изглежда сходно на загуба на социален контекст и трябва да бъде наваксано при първа техническа възможност с текстовите съобщения, които изграждат картината на пропуснатите моменти.

Прочети още...

Конспект за упражненията по Културна антропология, 2010 - 2011 г.

 

  • Текстове за обсъждане
  • 1. Крейпо, Р., Културна антропология, Как да разбираме себе си и другите, 2000, гл. 1 - Антропологията: уникален подход към разбирането, стр. 3-25.
  • 2. Асман, Я., Културната памет, 1997, Опции на културната памет: „гореща" и „студена" памет, стр. 62-83.
  • 3. Юнг, К.Г., Архетиповете на колективното несъзнавано, 1999, Понятието за колективно несъзнавано, стр.49-63.
  • 4. Фуко, М., Душевна болест и психология, 2006, Лудост и култура, стр. 91-127.
  • 5. Тейлър, Ч., Разновидности на религията днес, 2006, Религията днес, стр. 65-107.
  • 6. Смит, А., Националната идентичност, гл.1, стр. 10-33.
  • 7. Ападурай, А., Свободната модерност. Културни измерения на глобализацията, 2006, Глобални етнопространства: бележки и въпроси относно една транснационална антропология, стр. 80-107.
  • 8. Серто, М. Изобретяване на всекидневието, 2002, Четенето: вид бракониерство, стр. 266-283.
  • 9. Дичев, И., Дарът в епохата на неговата техническа възпроизводимост, 1999.
  • 10. Дичев, И., От принадлежност към идентичност, 2002.
  • Теренно изследване

Теренното изследване ще включва наблюдение, събиране на визуален материал и провеждане на дълбочинни интервюта в областта на антропология на емоциите. Предварително трябва да обсъдите темата си с мен и да ви дам насоки. Работата може да се извърши самостоятелно или в екип до 3 души /всеки трябва да проведе минимум три интервюта/. Като резултат от вас се очаква курсова работа - анализ на събрания емпиричен материал.  Всички изследвания ще бъдат представени и оценени на специални сбирки в края на семестъра.

  • Оценяване

Оценката от упражненията се формира в зависимост от представянето на изследването и свършената конкретно от Вас работа, както и от присъствието и участието Ви на занятията.

 

 

Съдържание на брой 11

Съдържание на брой 12

!

Семинар_BG e създаден с подкрепата на програма "Идеи" на Министерство на Образованието и Науката на Република България.